Obemannade butikskassor

Palatin har ett brett sortiment av obemannade butikskassor för självbetjäning. Det en modern lösning när kunder själva vill checka ut snabbt och enkelt i kassan. Fördelen för butiken är dessutom minskade personalkostnader.

Betalomat för butiker

Kollektomat för kyrkor och samfund

Givomat för ideella insamlingsorganisationer

Självbetjäning ger bättre kundservice
Så kallade ”kiosker” för självbetjäning är populära då de ger både snabbare och bättre kundservice.

TT och Svensk Handel om obemannade butikskassor

Självutcheckning tar över bemannade kassor

Trenden med obemannade butikskassor i svenska livsmedelsbutiker växer kraftigt. I flera butiker, särskilt i storstäderna, används de av majoriteten av kunderna. Inom handeln är attityderna gentemot utvecklingen övervägande positiva, men det finns också en oro för förlorade arbetstillfällen skriver Tidningarnas Telegrambyrå.

I dag finns två typer av obemannade butikskassor – självskanning och självutcheckning.

Vid självskanning skannar kunden varorna en och en i butiken med en elektronisk skanner. Vid självutcheckning skannas och betalas alla varor samtidigt vid utgången.

– Trenden är tydlig. Vi går mer och mer åt självutcheckningskassor. En gissning är att vi i dag har ett snittförhållande på 70 respektive 30 procent, utslaget på alla butiker, vad gäller att betala själv eller i en manuell kassa, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood där bland annat butikskedjorna Hemköp och Willys ingår.

För drygt ett år sedan renoverades Hemköp i Åhlénshuset i Stockholm. Butiken har nu 30 obemannade butikskassor och bara fyra manuella. Ingen har behövt sluta i samband med renoveringen – de som stod i de manuella kassorna jobbar nu bland annat i charken, i konditoriet eller som sushikockar.

– Det är ett sätt för kunden att kunna ta sig ut snabbt och effektivt utan att köa för länge. Vi har många lunchkunder som bara har 45 minuter på sig att handla och äta, säger butikschef Niklas Persson.

– Många i personalen tycker det är väldigt roligt att få göra något modernt, att vara i framkant, säger han. Självutcheckningen är utformad så att man inte kan betala om man inte skannat och vägt varje vara – inklusive kasse – på en speciell våg. Enligt Persson har snatteriet varken ökat eller minskat sedan omställningen.

Nöjda kunder

Kunderna är genomgående nöjda. Maria, 54, från Jönköping har helt gått över till egen kassautcheckning.
– Jag tycker att det är snabbt och smidigt, säger hon.

– När det är lösviktsvaror kan det vara lite svårt, men det brukar funka, säger Greta, 16, från Stockholm tycker också att snabbheten är den stora fördelen.

Trenden märks även av hos andra livsmedelsjättar och CA Gruppens pressansvariga teamledare Anna Hedström skriver i en kommentar att ”vi kan se att användandet ökar, framför allt för snabbkassorna”.

Inom Coop Butiker & Stormarknader har antalet obemannade butikskassor tiofaldigats de senaste tre åren. Coop Sveriges presschef Tobias Rydergren skriver att ”detta hänger ihop med dels att allt fler kunder efterfrågar dem. Och att Coop under de senaste tre åren gjort stora investeringar i butikerna”,

En färsk rapport från Handels visar att handelsanställda har en tvehågsen attityd till den ökade automatiseringen. Fackförbundet skriver att ”de anställda verkar ha en dubbel inställning till den automatisering som skett hittills. Å ena sidan kan det resultera i en bättre arbetsmiljö och andra sidan leder det när utvecklingen går långt till förlorade jobb”. Överlag är inställningen positiv. 80 procent av de tillfrågade betonar att deras arbetsuppgifter finns kvar, även om de förändrats av den nya tekniken. ”Detta kan vi tolka som ett tecken på att den rena automatiseringen ännu så länge inte fått några långtgående konsekvenser inom branschen”, skriver Handels.

Digitala utvecklingen inget hot mot handelsjobben

Allt fler butiker går över till obemannade kassor och låter kunderna istället själva scanna, betala och packa sina varor. Trots detta finns ingen oro från Handelsanställdas fackförbund att den digitala omställningen ska leda till färre jobb, skriver Svensk Handel.

– Det har alltid funnits den typen av utveckling. Men det är inte ett hot mot jobben utan det frigör andra typer av arbetsuppgifter, säger Jens Lundberg på Handelsfacket.

– Vissa kunder vi pratat med anser att en del av servicen försvinner i och med att självbetjäning blir allt vanligare.

På Lagerhaus i Umeå har man i princip tagit bort kassapersonalen helt. Butikschefen Ida Jerrevik bekräftar att det råder delade meningar om obemannade butikskassor bland kunderna. Hon själv menar dock att det ger mer service då personalen slipper vara fast i kassan och istället kan finnas till hands ute i butiken.