Vad är IBM Watson Assistant?

Jeopardy till big business

En ny dataexpert gör snabbt karriär i näringslivet. Han lär sig med blixtens hastighet, han talar åtta språk och är expert på ett stort antal områden, från teknik till medicin. Hans arbetsmoral är exemplarisk, han läser snabbare än någon annan och hittar insikter som går andra förbi. Privat är han dessutom grym på att laga mat, frågesporter, och ingen dålig rådgivare.

Hans namn är Watson. IBM Watson.

YORKTOWN HEIGHTS, NY – JANUARY 13: A general view of IBM’s ‘Watson’ computing system at a press conference to discuss the upcoming Man V. Machine “Jeopardy!” competition at the IBM T.J. Watson Research Center on January 13, 2011 in Yorktown Heights, New York. (Photo by Ben Hider/Getty Images)

Superdatorn Watson (döpt efter IBM:s första vd Thomas Watson som ledde bolaget i över 40 år, från 1914 fram till 1956) föddes 2007 i försöken att ta fram ett frågebesvarande system som kunde tävla i tv-frågesporten Jeopardy. Efter framgångarna i schack, då IBM-datorn Deep Blue besegrade världsmästaren Kasparov 1997 ville man anta en större utmaning och pröva datakraften på ett spel som byggde mer på språk och mindre på logik. Det gick vägen.

2011 sopade Watson mattan med de mänskliga Jeopardy-mästarna, och sedan dess har den, eller hen, bara blivit bättre – inom en mängd områden. Det som började som ett system med ett enda hårdfokus – att besvara frågor ställda på mänskligt språk – eller rättare sagt, formulera frågor till svaren som fallet är i Jeopardy – utför nu dussintals tjänster som spänner över språk, tal, syn och data.

För att förstå sin omvärld använder sig Watson av tekniker, hämtade från ai-områden som maskinlärande, djuplärande, neuralnät, naturlig språkbehandling, datoriserad syn, taligenkänning och sentimentanalys. Men IBM ser Watson som mer än en artificiell intelligens. Istället använder de termen ”kognitiv” och syftar på att Watson, till skillnad från datorer som programmeras, lär känna världen på samma sätt som vi människor: genom sinnen, lärande och erfarenhet.

Kapaciteten är hisnande. Watson kan läsa över 800 miljoner sidor i sekunden och analysera enorma mängder data – även ostrukturerade – genom att förstå mänskligt språk, ställa upp evidensbaserade hypoteser, och lära sig av erfarenheter allt eftersom.

Men det mest revolutionerande av allt är egentligen inte detta utan gränssnittet, att Watson talar med människor på människors språk.

– IBM har skapat en jättestor motor för kognitiv analys och tagit fram ett relativt enkelt sätt att programmera den, såväl som ett lättfattligt gränssnitt för människor, berättar Folke Straube på Palatin Technologies som är ett av Sveriges ledande företag inom chattbotar.

Watson lyssnar och läser frågor, tolkar dem och ger svar på allt från öppettider till avancerade instruktioner.

IBM Watson Assistent är ett verktyg för att skapa avancerade chattbotar som kan ta över kundtjänst-arbetet

Det är lätt att föreställa sig Watson som en jättelik dator som tuggar på dold för omvärlden bakom ett draperi i något av IBM:s forskningslabb. Men den bilden är långt från verkligheten. Dagens Watson lever mitt ibland oss, i egenskap av ett kraftfull verktyg för företag som vill kliva in i den kognitiva världen.

Tillgängligheten och den allerstädes närvaron understryks av att Watson finns som molntjänst via webben.

En Watsonanvändare är t ex den amerikanska varuhusjätten Macy’s där Watson tagit över varuhusets kundtjänst. Förutom normala frågor om sortiment och öppettider kan Macys Watson baserat på gps i kunderna mobiltelefoner hjälpa dem att hitta rätt i varuhuset.

Genom allt det här har en av IBM:s ledstjärnor varit att skydda sina partners och utvecklare, så långt det går, från den avancerade matematik som ligger till grund för den artificiella intelligens som Watson bygger på. Därav den konsekventa satsningen på mänskligt språk som gränssnitt.

– Vi vill göra det här konsumerbart för utvecklare, och det är inte många utvecklare som är experter på maskinlärande, berättar IBM:s watson-chef Steve Abrams.

– Som jag ser det är Watson en uppsättning tjänster som gör det möjligt för utvecklarna att bygga kognitiva system, fortsätter han.

Watsons naturliga språktolkning är framtagen för att förstå vad människor menar med det de säger, och den kan tränas för specifika ändamål. Till exempel Hiltons hotellreceptioner, där Watson kan höra ”när blir jag utsparkad härifrån?” och förstå att det betyder ”vilken tid ska jag vara utcheckad?”.

Så fungerar Watson

När Watson skulle tränas till Jeopardy-mästare tog researcharbetare fram sammanlagt 200 miljoner sidor innehåll, både strukturerat och ostrukturerat, inklusive uppslagsverk och ordböcker. När Watson fick höra svaret som sökte sin fråga började den med att analysera över 100 algoritmer, och tog fram samtliga namn, datum, geografiska platser och liknande. Den undersökte den grammatiska strukturen för att få en uppfattning om vad som efterfrågats. Sammanlagt blev det miljontals logiska regler som sållade fram de bästa frågorna till svaren.

Idag tillämpas Watson på nya områden, vilket betyder att den måste lära sig nytt material. Den matas med Word-dokument, pdf:er och webbsidor samt listor på fråga/svar-par.

För att kunna besvara en fråga söker Watson igenom miljoner dokument och plockar fram tusentals möjliga svarsalternativ. På vägen samlar den även in evidens och använder en poängalgoritm för att kvalitetssätta materialet. Utifrån detta rankar den sedan svaren och spottar ur sig det bästa alternativet. Över tid lär sig Watson av sina er­farenheter. Den upp­dateras automatiskt när nya data publiceras.

Tekniskt sett bygger Watson på IBM:s mjukvara DeepQA kombi­nerad med mängder av annan teknik, både proprietär och öppen kod. Den ursprungliga Watson byggde på Hadoop och Apache UIMA (Unstructured Information Management Architecture) på ett kluster av 90 Power 750-datorer med sammanlagt 2 880 processorkärnor. Idag leveras Watson som en molntjänst, och av konkurrensskäl vill IBM inte säga något om hårdvaran bakom.