Webshop EJ AKTIV

Din webshop – Dörren till nya affärer

Detaljhandeln är mitt i en stor omvandling där internet-handeln (e-handel) ständigt växer. Från att ha varit ett udda komplement, är den idag självklar för både konsumenter och butiksägare.
Handeln på internet bara ökar. Prognosen för 2018 pekar på 200 miljarder omsättning. Hälften av alla svenskar handlar regelbundet på internet, och förra året köptes var fjärde julklapp via internet. ”Fönstershopping” har ersatts av ”nätshopping”, där hälften av alla köp över 500 kronor först söks på internet.
Senaste trenden är ”collect@collect”. Den innebär att kunden handlar och betalar i webshopen, för att sedan till hämta sina varor i butiken. Perfekt för dig som har butik då det ger dig en chans till personlig kontakt, merförsäljning och service som t ex att slå in paketet i presentförpackning.

Google hittar dig och dina varor

Google hittar och indexerar alla artiklar i din webshop. Därmed får du stark närvaro på internet och dina varor blir lätta att hitta. Tänk dig själv … om du har 1000 varor i ditt register, så finns du 1000 gånger på Google.

Webshopen har dessutom full integration med andra Google-verktyg. Analytics visar statistik över besökare. Adwords styr besökare till din sida. Tools synliggör din sida i Google-sökningar.

Mobilanpassad webshop

Viktigt är att webshopen är mobilanpassad. Över hälften av alla köp sker från en mobil enhet (mobiltelefon eller surfplatta). Därför utgår vi från en mobilanpassad sida och skalar sedan upp den till dator-storlek. Inte tvärtom, så som många äldre webshopar gör.

Design

Det är viktigt att webshopen är snygg och speglar din profil, men inte genom att krångla till det. Därför finns idag en de-facto standard som alla stora internationella webshopar följer. Det gör det enkelt för kunderna att orientera sig i webshopen. Vilket leder till fler köp.

Från denna standard skapas din egen unika design med färg, logotyp, bilder, öppettider, butikskarta …

Framtidens handelsplattform från Palatin är också en hemsida

Integrerad med sociala media

Du kan koppla din webshop till Facebook, Instagram och andra sociala media, så att kunder kan gilla din butik och dina varor.

Social media är fullt integrerade i framtidens handelsplattform från Palatin

Låt också marknadsplatser sälja dina varor

På internet finns det flera stora marknadsplatser som säljer produkter åt andra. Världens största webshop, Amazon, är en sådan. I Sverige är det CDON, Miinto och Fyndiq som dominerar. Alla tre är dessutom intresserade av att sälja dina produkter.
Det fungerar väldigt enkelt. Din webshop skickar produktinformationen direkt in i CDON, Miinto och Fyndiq som sedan marknadsför och säljer dem. När de säljs, får du ett mail om vart varan skall skickas tillsammans med underlag för att fakturera marknadsplatsen. Alla kontakter med slutkunden tar CDON, Miinto och Fyndiq hand om. De garanterar också att du får betalt.

Säkra betalningar

En stor fördel med e-handel är att du säkert får betalt. Kunden beställer och betalar samtidigt. Det betyder att alla order är förbetalda. Kunden kan betala med sitt vanliga bankkort eller mot faktura där finansbolaget både skickar ut fakturan och tar kreditrisken. Fakturan kan kunden betala direkt eller delbetala.

Säkra kortbetalningar i kassa och webshop på framtidens handelsplattform från Palatin

Hemsida på samma gång

En webshop handlar inte bara om försäljning. Den fungerar samtidigt som butikens hemsida och ansikte utåt. Det är där kunderna hittar information om gatuadress, parkering i närheten av butiken, öppettider och telefonnummer och inte minst standardfrågan ”När stänger ni idag?”.

Även kunder som inte vill handla på internet använder din websida för att se vad du har för produkter, var du ligger, för att reservera en vara, för att ställa frågor om dina varor …